یك پژوهشگر: دیدار پوتین و اوباما زمینه ساز كنفرانس بین المللی درباره سوریه است
نوشته شده توسط : hgu33

اوباما و پوتین سران امریكا و روسیه روز دوشنبه در حاشیه كنفرانس گروه 20 در مكزیك برای اولین بار پس از روی كار آمدن پوتین در پست ریاست جمهوری در ماه گذشته میلادی با یكدیگر دیدار كردند.

این دیدار چند روز پس از پیشنهاد 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه مبنی بر برگزاری كنفرانس بین المللی درباره سوریه شامل پنج كشور دائم شورای امنیت و كشورهای تاثیرگذار از جمله ایران صورت می گیرد.

'طه عبد الواحد' روز چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در دمشق با اشاره به ملاحظات امریكا در خصوص شركت ایران در این كنفرانس گفت: امریكا اكنون در شرایطی نیست كه بتواند با حضور ایران در كنفرانس مخالفت كند.

به عقیده این كارشناس امور روسیه، اوباما نمی خواهد با روسیه تنش ایجاد كند و مایل است از طریق همكاری با پوتین و حل و فصل بحران سوریه صفحه سفیدی در تاریخ از خود بر جای بگذارد.

وی افزود كه با برگزاری نشست سران امریكا و روسیه با حضور وزیران خارجه و تعدادی از مسئولان دو كشور، موجب تثبیت توافقات قبلی در زمینه حل بحران سوریه از طریق سیاسی شده است.

عبد الواحد توافقات امریكا و روسیه درباره سوریه را به مثابه خطوط كلی خط مشی دو كشور برای پیگیری برنامه مشترك سیاسی خوانده است.

این كارشناس امور روسیه گفت كه این كشور معتقد به ضرورت حل بحران ها از طریق تشریك مساعی است و بیانیه صادر شده پس از دیدار سران روسیه و امریكا تاكیدی بر همین زمینه است.

در بیانیه مشترك اوباما و پوتین از طرح 'كوفی عنان' فرستاده سازمان ملل برای حل بحران سوریه حمایت كامل شده است.

عنان در 24 فروردین ماه طرح شش بندی ارائه كرد كه آتش بس و برگزاری مذاكرات میان دولت سوریه و مخالفان دو بند عمده آن است.

از سوی دیگر قرار است پوتین هفته آینده به اردن و فلسطین اشغالی سفر كند و برخی از پایگاه های اینترنتی از احتمال سفر وی به سوریه نیز خبر دادند.

عبد الواحد درباره احتمال سفر پوتین به سوریه اظهار داشت: روس ها هواره می گویند كه با دو طرف درگیر یكسان برخورد می كنند و در نتیجه اگر پوتین به سوریه سفر كند به عنوان حمایت از نظام تلقی خواهد شد، اما در صورتی كه پیشرفتی برای حل بحران به شیوه سیاسی پیدا شود احتمال سفر وی به دمشق بیشتر خواهد بود.

خاورم 2131**1431





:: برچسب‌ها: قدیمی , آیفون ,
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: